Jak dobrze zweryfikować zagranicznego kontrahenta? | DobryKantor.pl
W biznesie do okazji trzeba podchodzić „z głową” – grzech nie skorzystać, ale trzeba robić to rozsądnie, ponieważ często potencjalna umowa roku okazuje się pułapką lub zwyczajnym oszustwem. Takie postępowanie wydaje się szczególnie ważne, jeśli chodzi o transakcje z zagranicznymi kontrahentami. Współpracując z polskimi firmami mamy do dyspozycji wiele różnorakich narzędzi, dzięki którym możemy szybko zweryfikować, czy dana firma ma coś na sumieniu, a co jeśli chodzi o umowy z Klientami spoza granic kraju? Jest kilka podstawowych czynności, które na pewno nie zaszkodzą, a mogą pomóc. Warto wypróbować wszystkie możliwości weryfikacji, zanim zdecydujemy się na zakup towaru po bardzo atrakcyjnej cenie lub zrealizujemy spore zamówienie zagranicznego kontrahenta.
Sprawdźmy, czy firma jest zarejestrowana.
W przypadku firm europejskich bazę danych firm w poszczególnych krajach członkowskich znajdziemy na stronie europejskiego portalu e-sprawiedliwość. Sprawdźmy również bazę danych podatników VAT w UE. Przydatny może być system rejestracji i identyfikacji podmiotów gospodarczych na potrzeby celne EORI. Warto pamiętać, że w niektórych krajach funkcjonuje system licencji na prowadzenie działalności. Może się okazać, że firma, której istnienie potwierdzają źródła, nie posiada np. ważnej licencji na działalność.
Zapytajmy w naszych placówkach dyplomatycznych.
Dobrym pomysłem jest kontakt z polską placówką dyplomatyczną w kraju, w którym działa nasz potencjalny kontrahent. Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji przekazują nieodpłatnie informacje dot. opinii o firmach z kraju swego urzędowania, jeżeli możliwe jest ich nieodpłatne uzyskanie z organów rejestrowych, izb gospodarczych, czy wywiadowni gospodarczych. Dodatkowo rejestrują także firmy, które nie wywiązują się ze swoich zobowiązań wobec polskich partnerów.
Co o naszym Kliencie mówi lokalny biznes?
Skontaktujmy się z lokalną izbą handlową, w celu sprawdzenia, czy interesująca nas firma rzeczywiście działa na danym terenie. W Polsce działają też dwustronne izby handlowe, które mogą być cennym źródłem informacji o zagranicznych firmach. Możemy również poprosić partnera o przedstawienie referencji lub listy klientów, z którymi współpracuje i weryfikacja jego wiarygodności na podstawie kontaktu z klientami. Bardzo dobrym sposobem na zdobycie wiedzy może być również sprawdzenie informacji na temat partnera w Internecie (strona internetowa, fora dyskusyjne). Tutaj warto szczególnie zwrócić uwagę, czy firma np. nie funkcjonuje pod domenami krajów egzotycznych. Pamiętajmy, że w Internecie możemy spotkać się z przypadkami podszywania się pod inne firmy, albo stronami nieistniejących firm.
Niezależnie od przeprowadzonej weryfikacji zachęcamy do korzystania z instrumentów zabezpieczania transakcji handlowych, o których piszemy tutaj. Zwłaszcza w początkowym okresie współpracy.