Nowe elektroniczne dowody osobiste już są! Czym się różnią i jakie dają możliwości? | DobryKantor.pl
Od 04.03. można już składać wnioski online o wydanie e-dowodu osobistego. Tego samego dnia pracownicy urzędów w całej Polsce rozpoczną również przyjmowanie tradycyjnych wniosków o wyrobienie nowej wersji tego dokumentu tożsamości. Elektroniczny dowód będzie ważny 10 lat, a Urzędy Gminy będą go wydawać niezależnie od miejsca zamieszkania, we wskazanym we wniosku urzędzie.
W porównaniu do tradycyjnego dowodu, jego nowy odpowiednik nie różni się zbytnio, jeśli chodzi o część wizualną. Tak naprawdę jedyne widoczne gołym okiem zmiany, to:
- Ikona w prawym górnym rogu awersu, która określa dokument jako elektroniczny,
- numer CAN w prawym dolnym rogu awersu, który służy do potwierdzania operacji dokonywanych online (odpowiednik numeru CVV na kartach bankowych),
- kod kreskowy w górnej środkowej części rewersu, który służy do szybkiego odczytu danych osobowych, przez czytnik kodów kreskowych.
Rewolucja elektroniczna
Najwięcej zmian dotyczy niewidocznej części, czyli tak zwanej warstwy elektronicznej. Mniej więcej w połowie zdjęcia będzie ukryty chip, a wzdłuż brzegu dokumentu biegnąć będzie specjalna antena.
Dzięki tym unowocześnieniom nasz dowód uzyska podobną funkcjonalność jak na przykład karty bankowe.
Dzięki e-dowodom nie będziemy musieli ręcznie wypełniać papierowych formularzy, wystarczy zbliżyć dokument do specjalnego czytnika. Nowy dokument będzie również na życzenie jego posiadacza wyposażony w specjalny podpis elektroniczny, który umożliwi dokonywanie różnego rodzaju operacji wyłącznie online (bez konieczności osobistej wizyty w instytucji).
Podobnie jak w przypadku kart bankowych posiadacz nowego dowodu będzie musiał nadać mu numer PIN, a właściwie dwa – jeden do potwierdzania tożsamości, a drugi do składania podpisu pod składanym dokumentem. Dodatkowym zabezpieczeniem będzie konieczność fizycznego „przepisania” wspomnianego już numeru CAN.
Ministerstwo cyfryzacji podkreśla zalety nowego typu dokumentów i zakłada, że w przyszłości będą one bardzo pomocne w relacjach klient-bank, czy klient-firma. Dodatkową korzyścią jest przerwanie nielegalnego procederu skanowania naszych dowodów w różnych instytucjach.
Kolejnym plusem, który ucieszy zwłaszcza podróżnych, jest możliwość korzystania z bramek biometrycznych na dworcach i lotniskach całej Unii Europejskiej, co znacznie skróci czas oczekiwania.
Docelowo możliwość odczytania danych z nowych dokumentów będzie miało każde urządzenie wyposażone w czytnik NFC, czyli na przykład smartphony.
Oczywiście wyrabiając nowy dowód mamy możliwość zrezygnowania z jego elektronicznych funkcji – wystarczy zaznaczyć odpowiednią opcję w składanym wniosku. W takim przypadku warstwa elektroniczna pozostanie nieaktywna. Jeśli w międzyczasie zmienimy zdaniem, będziemy mogli ją uaktywnić, nadając dokumentowi numer PIN.